De Blauwe Polder (2002)

Rob Reinders

Drie smalspoorwijdtes op één bedrijf

In 2002 was ik op een oppervlakte van 150 x 50 cm bezig met een modelbaan in h0e, met als voorbeeld een steenfabriek. Inspiratie was opgedaan in Wageningen, waar zich tot enkele decennia geleden een handvol steenfabrieken bevond.

De steenoven was geïnspireerd op de oven van de steenfabriek ‘de Bovenste Polder’ in Wageningen. Ook het machinehuis van de Bovenste Polder stond in de planning. De oven bestaat nog altijd, en is tegenwoordig in gebruik als onderkomen voor kunstenaars. Een kipkar bij de ingang herinnert aan het vroegere bedrijf.

Van de steenfabriek ‘De Blauwe Kamer’ zijn in het model terug te vinden de motordekschuit ‘Voorwaarts’, het sporenplan rondom de aanlegsteiger van de ‘Voorwaarts’, de spoortunnel en de lokloods. Interessant was dat de ‘Blauwe Kamer’ een laadspoor voor de ‘stenentram’ van de Ooster Stoomtram Mij. (OSM) had. Het fabrieksterrein van deze voormalige steenfabriek en het omringende gebied is tegenwoordig omgetoverd tot een uniek natuurgebied, waar resten van het vroegere bedrijf (incl. smalspoor (o.a. de lokloods en spoor rondom de aanlegsteiger)) zijn terug te vinden.

In het Wageningse gemeentearchief is informatie voor de bouw van de verschillende gebouwen, het sporenplan in de uiterwaard, en de schuit verzameld.

Op de modelbaan zou h0f, h0e en h0m spoor komen (zie foto van zelfgebouwde kruising van 9mm en 12mm spoor). Spoor zou grotendeels zelf worden gemaakt, maar de H0e-(009)-wissels zijn van Peco, met ‘wire-in-tube’ aandrijving. Rollend materieel was van Roco, Egger/Jouef en Chivers Finelines. Een stoomlokje (‘Yvonne’, van de NSS in Valkenburg) dat ik ooit bouwde had een nieuw chassis nodig. Trammaterieel is er niet gekomen, want dit project is halverwege gestopt.

Meer foto's